9722,09%0,8
32,55% 0,11
34,94% 0,47
2425,78% 0,12
3994,55% 0,00
Nebiler Serveri’nin (sas) doğum günü olan Mevlid Kandili için, topyekûn insanlığın yeniden doğumu denebilir.
Mevlid Kandili’ni O’nun dünyayı şereflendirdiği güne kadar akın karadan, gecenin gündüzden, gülün dikenden farkının olmadığı, dünyanın umumî bir mâtemhâne olduğu idrakiyle değerlendirmeye ne dersiniz?
Merhabâ ey cân-ı cânan merhabâ/ Merhabâ ey derde dermân merhabâ/ Merhabâ ey cümlenin matlûbu sen/ Merhabâ ey Hâlikın mahbûbu sen/ Merhabâ ey pâdişah-ı dû cihân/ Senin için oldu kevn ile mekân/ Merhabâ ey rahmeten lil-âlemîn.”
İnsanlığın İftihar Tablosu’nu (sas) Mevlid’inde böyle anlatıyor Süleyman Çelebi. Getirdiği mesaj vesilesiyle bütün varlığın çehresine nur saçan, nazarları ahiret yamaçlarına çevirerek topyekûn insanlığa Cennet ve Cehennem’i tanıtan ve ebedî saadet yollarını aydınlatan Allah Rasûlü’nün (aleyhi ekmelü’t-tehâyâ) doğumu, bütün insanlığın ve kâinatın bayramı. Bir bakıma, topyekûn insanlığın da yeniden doğumu. Nebiler Serveri’nin dünyayı teşrif etmesine ve bu hadiseyi anlatan eserlere ‘mevlid’ adı veriliyor. Mevlid aynı zamanda, dinî ve içtimaî olarak önemli günlerde Efendimiz’in (sas) hayatını anlatan şiirlerin okunduğu, Kur’ân tilâvetinin yapıldığı törenleri ifade ediyor. Allah Resûlü (sas) Rebîülevvel ayının 12. gecesinde, miladî takvime göre ise 20 Nisan 571 Pazartesi gecesinde dünyayı şereflendirmişti.
MEVLİD KANDİLİ’Nİ NASIL İDRAK ETMELİ?
İnsanlığı içinde bulunduğu karanlık dünyadan kurtarmak, onlara kılavuzluk yaparak yollarını aydınlatmak üzere ışıklar saçan bir kandil olarak seçilmiş ve vazifelendirilmiş olan sevgili Peygamberimiz’in (sallallâhu aleyhi ve sellem) dünyayı teşriflerinin kutlanıldığı Mevlid Kandili’ne ve o mübarek iklime ulaşmanın huzur ve mutluluğunu yaşıyoruz. Bugünleri nasıl değerlendirelim, neler yapalım diyorsanız size şu tavsiyelerde bulunabiliriz:
O’nun getirdiği mesaj bir huzur kaynağıdır. Bu huzur kaynağından istifade edebilmek için O’nu ve O’nun getirdiği nûru tanımak gerekir. Bu amaçla Allah Resulü’nü (sas) tanıtan kitaplar okuyabiliriz. Okuduklarımızın kalıcı olması için de öğrendiğimiz bilgileri başta aile fertlerimiz olmak üzere çevremize anlatabiliriz. Akşamları çocuklarımıza Efendimiz’in (sas) yaşadığı örnek hayattan kesitler anlatabiliriz. O’nun ashabıyla arasında geçen diyalogları hikâye tarzından anlatarak çocuklarımızın dikkatlerini Peygamberimiz’i anlama üzerinde yoğunlaştırabiliriz.
Nebiler Serveri’nin hayatını anlatan video kasetlerini veya film CD’lerini ev halkıyla beraber izleyebiliriz. Yine bunun gibi Efendimiz’in (sas) hayatından kesitler sunan veya O’nunla alakalı yazılan şiirlerin bulunduğu ses kasetlerini dinleyebiliriz.
Yaşadığımız yerde Allah Resulü’nü (sas) hatırlatan ne varsa oraları ziyaret edip hayalen asr–ı saadete gidip tefekküre dalabiliriz. Ziyaretlerimizde yanımıza çocuklarımızı da alabiliriz.
Bir gül satın alarak yanında da Efendimiz’i (sas) anlatan bir kitapla beraber akraba veya dost ziyaretlerinde bulunabilir, onlarla beraber Efendimiz (sas) yörüngeli sohbetler yapabiliriz.
İki Cihan Serveri, “Beni Hûd, Vakıa, Mürselat sûreleri ihtiyarlattı.” (Tirmizi, Tefsir, 57) buyuruyor. Bu sûrelerde içerisinde kıyamet sahnelerinin resmedildiği ayetler, Allah Resulü’nü (sas) derin bir tefekküre salmıştı. Bizler de bu günlerde bu sûrelerin muhatabının kendimiz olduğunu düşünerek Hûd, Vakıa ve Mürselat sûrelerini okuyabiliriz.
Allah, “Muhakkak ki Allah ve melekleri Peygamber’e hep salât ederler. Ey iman edenler! Siz de O’na salât edin ve tam bir içtenlikle selâm verin.” (Ahzab, 33/56) buyurarak bizlerden
Efendimiz’in (sas) ismini andığımız zaman salavat getirmemizi istiyor. Bu İlahi emir doğrultusunda bizler de özellikle bu günlerde Efendimiz’e (sas) bol bol salavat getirebiliriz. “Allah Resulü’ne nasıl salavat getirelim?” diyorsanız işte size birkaç örnek: Allâhümme salli alâ seyyidinâ Muhammed. Allâhümme salli alâ seyyidinâ Muhammedin adede mâ fî ılmi’llâhi salaten dâimeten bidevâmi mülkillâh. Allâhümme salli ve sellim ve bârik alâ seyyidinâ Muhammedin ve alâ âlihi ve ashâbihî biadedi ılmike ve biadedi ma’lûmâtik.